Pro fotografy je důležitá především teplota chromatičnosti světelných zdrojů. Tento prvek je pro ně klíčový a při výběru světelného zdroje se orientují zpravidla podle směsi plynových náplní a účinnosti žárovek, výbojek a zářivek.
Jaká světla připadají v úvahu
Fluorescenční kompaktní, nebo lineární zářivky. Jejich výhodou je produkce velkého množství světla při relativně nízkém příkonu. Intenzita osvětlení je zhruba 100 lumen/W, a to je přibližně 7x větší osvit, než u klasických žárovek. Ideální světlo pro univerzální využití.
Vysokotlaké sodíkové výbojky. Účinnost těchto světel je přibližně dvakrát vyšší, než u zářivek. Světelný výkon dosahuje až 200 lumen/W. Nevýhodou je úzké světelné spektrum žlutavého, až oranžovo-červeného monochromatického teplého světla. Využití nachází nejčastěji u veřejného osvětlení. Pro fotografický a filmový ateliér představují alternativu osvitu, který zachytí typickou komorní atmosféru historických snímků a zvýrazní např. zimní scenérii zasněžené krajiny.
Metalhalogenidové vysokotlaké výbojky. Pro svůj velmi vysoký výkon a bílé pronikavé světlo středně teplé barvy chromatičnosti nachází uplatnění na sportovních stadionech. Fotograf je může uplatnit zejména pro osvětlení budov, parků, fontán, uměleckých předmětů, galerií, výstav apod. Metalhalogenidová výbojka pracuje s předřadníkem a k opakovanému nastartování po vypnutí vyžaduje určitý čas, než zchladne.
Neonové světlo. Slouží pro osvětlení varietních show a dalších zábavních projektů, k osvětlování výloh obchodů a reklamních ploch. Jedná se o zářivkové moduly v různých barevných spektrech, která fotografům slouží k navození různých nálad, zejména při fotografování v interiéru.
Xenonová výbojka. Nejčastěji se s nimi setkáváme v interních a přídavných fotografických blescích. Svítí velice intenzivním bílým světlem, ovšem pouze ve velmi krátkém intervalu, neboť vyžadují velmi vysoké napětí pro zapálení plynové náplně.